Діти

Як навчити дитину читати по складах?

Всім привіт. З вами Дар’я Іванівна методист онлайн-школи “Скороговорун”. Ми продовжуємо допомагати батькам розібратися в тому, що робити, якщо дитина вже знає букви, але ні як не може їх злити в склади.

До нас звертається чимало батьків, які зуміли вивчити з дитиною літери, але далі справа не пішла. Вони скаржаться, що дитина:

– читає по буквах;

– не може поєднувати букви у склади;

– не розуміє прочитане.

Наведу приклад.

Отже, уявіть: показуєте дитині слово КІТ. Він читає так: До-Від, потім злитно КІТ. А ціле речення КІТ ЛОВИТЬ МИШКУ перетворюється в ДО-ВІД КОТ Л-О-В-І-Т ЛОВИТЬ М-И-Ш-К-У ПАХВУ. Як ви думаєте, це можна назвати читанням? На наш погляд, немає. Поки дитина доходить до третього слова, він вже геть забув про першому.

Ситуація значно погіршується, якщо дитина до того ж вимовляє літери неправильно і читає СЕ-ПРО-ТЕ, а замість КІТ ЛОВИТЬ МИШКУ, відповідно, виходить зовсім СЕ-ПРО-ТЕ ЛЕ-ПРО-ВЕ-І-ТЕ МЕ-И-ШЕ-СЕ-У – абракадабра якась. При такому побуквенном прочитанні ймовірність того, що дитина в принципі зрозумів, про що мова – мінімальна.

Що робити?

Точніше, що не робити: не вчити ізольовано різні літери, в надії, що дитина почне читати хоч так, а там як-небудь і коли-небудь переучится і стане читати по-нормальному.

Ні, ні і ще раз ні!

Так як же навчити дитину читати по складах, а не по буквах?

Крок № 1 – Вимова

Якщо дитина завчить букви невірно, то при об’єднанні їх в склади, він неминуче зіткнеться з труднощами: як СЕ і А раптом виходить СА, а не СЕА? !

Тому під час вивчення букв, вимовляєте їх правильно – З, В, Тобто Якщо дитина вже знає букви і вимовляє їх невірно – переучивайте.

Популярний питання – треба спершу вивчити всі букви, щоб переходити до складання складів? Ні, на першому етапі достатньо вивчити лише кілька букв, наприклад, А, О, У, С, М.

Крок № 2 – Злиття в склади

Коли дитина познайомився з кількома літерами, переходимо до злиття простих складів. З 5 букв (А, О, У, С, М) вдається скласти безліч комбінацій.

Починайте з найпростіших, таких як:

СА, ЗІ, СУ, МА, МО, МУ

АС, ОС, ВУС, АМ, ОМ, РОЗУМ

Важливо, щоб дитина не читав роздільно С і А, а промовляв разом – СА.

Для цього запропонуйте йому цікавий образ. Це можуть бути два кубики LEGO, які щільно з’єдналися, і їх не треба роз’єднувати. Або дві літери-подружки. Головне, донести думку – що одна літера тягнеться до іншої (біжить або їде), і до першого звуку плавно приєднується другий.

СССААА – СА, МММААА – МА

Саме так формується навик злиття букв у склади. Наступний етап – склади з додаванням приголосної.

САС, САМ, МАС, МАМ

Третій рівень складності – склади, де дві приголосні букви йдуть підряд.

СМА, МСА

Як тільки на прикладі перших 5 букв дитина освоїв принцип складання складів, можна пропонувати йому короткі слова (ма-ма, со-м, о-са, со-ус).

Крок № 3 – Закріплення інформації

Щоб дитині процес йшов швидше та простіше, закріплювати вивчене за допомогою ігор. Найпростіше – це картки. Їх можна запросити у нас – це безкоштовно. Показуєте склад, наприклад, СА – дитина читає. Слідкуйте, щоб він не промовляв уголос або про себе кожен звук окремо, нам потрібно прагнути до автоматизму.

Як часто повторювати? Все дуже індивідуально. Головний принцип – не тиснути на дитину. Навчання не повинно супроводжуватися негативом. Будьте терплячі, комусь процес дається досить просто, іншим дітям потрібно більше часу, щоб інформація вклалася. Нехай це буде 10-хвилинна гра, в ході якої малюк перевезе картки на машинці або складе з них доріжку, ніж 30-хвилинна зубріння зі сльозами і криками.

Коли додавати нові літери? Зрозумівши принцип поєднання букв у склади, дитина, яка знає, що з З й А виходить СА, без проблем після знайомства з буквою за тією ж логікою прочитає ВА і т. д. Ми рекомендуємо додавати по 1 нової букви за 1 заняття. Оптимальна кількість – 2-3 уроки на тиждень.

Таким чином:

  1. Вчимо кілька перших літер.

2. На їх прикладі пояснюємо принцип злиття букв у склади – від простих до складних.

3. Додаємо по 1 букві на кожному занятті.

4. Регулярно повторюємо вивчене.

Якщо дотримуватися цього алгоритму, то, коли дитині зустрінеться слово КІТ, замість дрібного До-Від (а в найгіршому варіанті СЕ-ПРО-ТЕ) ви почуєте більш плавне – КО-Т. А головне, дитина зрозуміє, що означає слово, яке він тільки що прочитав.

Ну а якщо ви зіткнулися з труднощами і не вистачає часу, сил і терпіння навчити дитину самостійно, ми допоможемо! Записуйтеся на безкоштовне пробне заняття нашу школу. Як мінімум за 36 занять дитина навчитися читати 15-20 слів за хвилину, а як максимум буде проявляти інтерес до читання, носити вам книжки, читати сам, і розуміти прочитане.