Успіх

Онлайн-навчання та дистанційне навчання: у чому різниця?

Розберемося, у чому різниця, чи є вона, як вибрати програму навчання працівників і які ознаки свідчать про якість курсу.

Розберемося, чим відрізняються поняття «дистанційне навчання» та «онлайн-навчання» і дізнаємося має дистанційне навчання щось спільне з заочним навчанням.

Дистанційне навчання

Є чимало людей, які думають, що дистанційне навчання – те ж саме, що заочне. Це оману. Раніше навчання поділялося на стаціонарне і заочне. Багато пов’язували заочну форму з можливістю не ходити на заняття. При заочній формі навчання студенти вчаться самостійно, можуть працювати, а в навчальному закладі з’являються тільки під час сесій, де в компактному вигляді отримують знання і здають іспити.

Коли з’явилася ще одна форма навчання, не вимагає відриву від роботи, її саме за цією ознакою прирівняли до заочної. Однак принцип зовсім інший. При дистанційній формі навчання в навчальному закладі можна взагалі не з’являтися. Лекції, практичні заняття, здача контрольних, лабораторних, практичних робіт, а також здача іспитів, тестів та заліків відбуваються дистанційно, в електронному вигляді. Робота йде постійно, а не «від сесії до сесії», але всю її можна виконувати віддалено з дому, сидячи за комп’ютером або навіть в смартфоні.

При дистанційній формі навчання викладач взаємодіє з навчаються, але з допомогою інформаційних технологій. Учень займається самостійно, але, на відміну від заочної форми навчання, за суворо розробленій програмі. Йому не потрібно сидіти в бібліотеці, шукати інформацію і займатися організацією свого навчання. У його розпорядженні – текстові та відеолекції, готові завдання для рішень, вебінари, можливість консультуватися з викладачем. Виконані роботи учень постійно відправляє на перевірку і постійно отримує зворотний зв’язок.

З появою інтернет стало можливим займатися віддалено, що виявилося вигідним для всіх сторін. По-перше, в цьому є економічна вигода. Організація навчального процесу онлайн для навчального закладу більш вигідна з фінансів, ніж стаціонар. Для навчального це теж вигідно з фінансів, оскільки така форма дає можливість не втрачати заробітну плату і вчитися працюючи.

По-друге, люди почали частіше подорожувати і переїжджати з місця на місце. Для дистанційного навчання це не становить проблем – навчатися можна з будь-якої точки планети. По-третє, це шанс отримати додаткове навчання дуже зайнятим людям, які не можуть собі дозволити кілька років навчатися на стаціонарі або залишати свою роботу кілька разів на рік на кілька тижнів.

Дистанційні курси та програми пропонують престижні навчальні заклади різних країн. Це можливість підвищити кваліфікацію, отримати основну і додаткову освіту, підготуватися до сертифікації. Навчатися можна, перебуваючи де завгодно, а якість навчання таке ж високе, як при інших формах навчання.

Дистанційне навчання – можливість навчання співробітників компанії без шкоди для робочого процесу. Вони ні на день не покинуть робочі місця, отримуючи нову освіту або підвищуючи кваліфікацію.

Індивідуальні програми при дистанційній освіті можуть різнитися, але в основному це:

  • Інформація, яку потрібно засвоїти, читаючи лекції або переглядаючи навчальні ролики.
  • Проходження тестів на перевірку рівня засвоєння матеріалу.
  • Написання контрольних робіт.

На навчання потрібно витрачати по кілька годин на день або на тиждень, необхідно встигати здавати роботи в термін.

Розберемося, чим це відрізняється від онлайн-навчання.

Онлайн-навчання

Онлайн-навчання – це форма отримання знань і навичок шляхом використання технологій. Це навчання за допомогою комп’ютера або мобільного пристрою. Таку форму навчання називають також e-learning або «електронне навчання». Воно не замінює значення «дистанційне навчання», а скоріше продовжує його. «Онлайн» означає спосіб отримання знань і спосіб роботи викладача зі студентом.

Онлайн-навчання передбачає лекції у форматі відео, в прямій трансляції або в запису, інтерактивні тести, обмін файлами, спілкування з викладачем та одногрупниками, проходження квестів і багато іншого. Ця форма навчання не вимагає відриву від роботи, дозволяє підвищувати кваліфікацію і повністю занурюватися в навчальне середовище.

У чому ж відмінність від дистанційного навчання і є воно.

Спільне та відмінне в дистанційному і онлайн-навчання

Це різні поняття. У них є подібності та відмінності.

Подібності:

  • Нові знання та навички здобуваються поза аудиторією.
  • При отриманні нових знань немає безпосереднього контакту з викладачем.

Відмінності:

  • Дистанційне навчання – це наявність відстані між навчаються і викладачем.
  • Онлайн-навчання вказує на те, що навчання відбувається з використанням інтернет-з’єднання і пристрої.

Тобто, саме визначення «дистанційне навчання» не вказує на набуття знань саме через інтернет. Наприклад, дистанційні курси ЄШКО стали популярними ще до появи інтернету – вони поширювалися по звичайній пошті і таким чином ставали доступними для жителів глибинок.

Якщо учень отримує порцію навчальних матеріалів прямо додому і без необхідності особисто відвідувати уроки – це ознака дистанційного навчання. А матеріали можуть бути в друкованому вигляді, на електронному носії чи у вигляді доступу до інформації через інтернет. Якщо організована зворотний зв’язок з викладачем і існує перевірка знань – цього достатньо для повноцінного дистанційного навчання. Якщо учень отримує завдання і тести, які повинен виконати для продовження курсу, а у відповідь отримує оцінку, відповіді на свої питання і поради викладача – навчальний процес налагоджений з урахуванням всіх вимог до якісного навчального процесу. Все це може відбуватися через звичайні поштові листи.

Однак у наш час дистанційне навчання організується тільки через інтернет. Це дає більше можливостей і доступним для всіх бажаючих. Тому межа між поняттям «дистанційне» і «онлайн» впевнено стирається.

У зв’язку з цим сьогодні ці два словосполучення можна сприймати як синоніми. Розглянемо їх переваги:

  • Відсутність прив’язки до часу і місця.
  • Індивідуальний темп навчання. Найчастіше навчатися можна за власним графіком і без прив’язки до групи.
  • Доступність. Отримувати нові знання з будь-якого комп’ютера або смартфона в будь-який зручний час.
  • Персональні консультації тьютора. Проста зворотній зв’язок від викладача протягом усього періоду навчання.
  • Доступ до всього курсу в будь-який момент. Ефект «курсу в кишені». Завжди можна повернутися і переглянути той чи інший урок, скачати навчальні матеріали, повернутися до пропущеного вебінару.

Тут є кілька приміток. Не завжди повністю вільний графік – іноді він узгоджується, встановлюється і вимагає дотримання, оскільки до студента прив’язують викладача-тьютора, які для забезпечення навчального процесу резервують свій час. Учні також можуть формуватися в групи. Серед учасників групи відбувається обмін матеріалами і знаннями, можуть проводитись групові заняття. Ясно, що група не може чекати, поки один учасник наздожене всіх і закінчить свої роботи, щоб залишатися з ним на одному рівні. Викладач і група не віртуальні, тому щоб залишатися з однією і тією ж групою і отримувати підтримку одного і того ж викладача, доведеться витримувати узгоджений спочатку темп.

Сьогодні з’явилося багато віртуальних курсів, де замість цього викладача учня підтримує віртуальний помічник. В такому випадку можна говорити про те, що графік може встановлювати собі сам учень без будь-яких обмежень. Склад групи учнів, яка його оточує, може змінюватися, але можливість обміну інформацією з однокурсниками буде завжди.

Раніше дистанційне навчання було особистим вибором людини і було мало пов’язане з роботою, сьогодні ж навчання співробітників онлайн – один з основних способів підвищення професійного рівня персоналу. Таким чином можна дати співробітникам найрізноманітніші знання – навчити управління проектами, підняти рівень володіння іноземними мовами, підвищити навички комунікації, навчити продавати.

Як вибрати онлайн-програму

Не кожна компанія має достатньо коштів для розробки власних програм навчання і не завжди це доцільно, враховуючи різноманітність якісних готових програм.

Вибираючи серед тренінгів з продажу програму, яка максимально підходить під ваші потреби, або підбираючи навчальну програму будь-якого іншого напрямку, задайте собі кілька питань, які допоможуть визначитися з вибором:

  • Є демо-курси, пробні уроки, ознайомчі безкоштовні фрагменти?
  • Чи має навчальний центр акредитацію на підготовку за заявленими програмами?
  • Які вимоги до учнів? Передбачає курс стартову оцінку компетенцій співробітників?
  • Передбачає курс виконання письмових завдань?
  • До кого можна звертатися у випадку технічних збоїв, як швидко вирішуються такі проблеми?
  • Як зв’язуватися з викладачем, як часто це можна робити?

Відсутність наявності демо-версій курсів свідчить швидше про недостатньому рівні провайдера. Ознайомчі курси дозволяють зрозуміти, чи підходить якість подачі матеріалу, зручно вчитися і підходить взагалі онлайн-формат навчання.

Якщо навчальний центр акредитований, вам можна менше піклуватися про тестування курсів на необхідний рівень якості – вам гарантована повнота і якість підготовки курсу цього центру.

Матеріал швидше за все, буде більш корисним, якщо існують вимоги до рівня кваліфікації студента, а націленість на отримання студентами практичних знань буде плюсом в будь-якому онлайн-курсі. Тому вибирайте провайдера, який звертає увагу на рівень учнів, перевіряє його перед розробкою програми навчання і дає практичні завдання.

Ідеально, якщо у студента в електронній системі навчання є свій індивідуальний кабінет, через який він спілкується з викладачем, адміністраторами та іншими учасниками навчального процесу. Якщо цього немає, у доступі повинні бути контакти для зв’язку з адміністратором і куратором.

Чим частіше викладач зможе спілкуватися зі студентом, тим якісніше буде процес і краще результат навчання.

Сьогодні не поділяють такі поняття як онлайн-навчання та дистанційне навчання.

Формат навчання вже не виноситься на перший план – більш важлива якість курсу і актуальність отримуваних знань.