Успіх

Метод монтессорі: як навчитися чути і розуміти вашої дитини?

Методика Марії Монтессорі – це альтернативна освітня програма раннього розвитку дітей. Вона широко відома завдяки своїй демократичності, поваги до особистості дітей і гуманним виховним методам.

Хочу виділити кілька особливостей програми:

  • Повага до дітей, а саме до унікальності кожної дитини, її свободу вибору і пересування. Надання йому можливості, виправити свої помилки і працювати у власному темпі.
  • Виділення певних стадій розвитку дітей – «сензитивних періодів» – і побудова програми навчання з урахуванням цих особливих етапів, коли діти найбільш здатні до отримання тих чи інших знань та навичок. Іншими словами цей процес можна назвати «вікна можливостей для навчання». Вони включають: інтенсивне увагу, повторення, прихильність завдання і час концентрації.
  • Розкриття потенціалу кожної дитини, підтримка інтелектуального, фізичного, емоційного та соціального розвитку. Навчальна програма охоплює практичну життя, сенсорику і культуру.
  • Індивідуальний підхід з урахуванням унікального етапу розвитку дитини, її інтересів і потреб. Уроки з Монтессорі-матеріалами проводяться один на один, в залежності від успішності кожного вихованця. Педагоги відстежують прогрес і пропонують тільки актуальні матеріали.
  • У класі Монтессорі діти можуть вільно переміщатися, працювати там, де їм найбільш комфортно, і відзначати результати навчання на власному досвіді. Навчання за принципами Монтессорі, в основному, активне, індивідуальне, часто самокорректирующееся і пристосоване до потреб та інтересів кожної дитини.
  • У філософії Монтессорі навчання – це саме по собі винагороду. У класі немає золотих зірочок для заохочення дітей. Головною нагородою для них служить радість від самостійного успішного результату.
  • Самонавчання. Діти здатні і хочуть вчитися самі, якщо їм надано цікавий стимул. Матеріали Монтессорі були розроблені, щоб задовольнити потребу самонавчання і дати хлопцям можливість керувати своєю освітою. Завдання педагогів Монтессорі – забезпечити підготовлену середу, керівництво та заохочення дітей до самостійної діяльності.
  • Облаштована середовище. Матеріалу в Монтессорі-класах дозволяють дітям розвивати і підтримувати необхідні навички. Це не іграшки, не конструктори, а різноманітні навчальні предмети з дерева, які не перевантажують психіку дитини. Всі матеріали знаходяться на рівні витягнутої руки і росту дитини, що дозволяє їм самостійно вибирати, брати і повертати на місце.

П’ять років тому мене запросили поспостерігати за роботою Монтессорі-класу. Я прийшла з цікавості, але була здивована тим, що це зовсім не те, що ми звикли бачити у державних садках. Діти не кричать і не носяться по класах, не ліплять однакові грибочки з пластиліну кожну осінь. Хлопців не примушують робити те, що поза кола їх інтересів. Поки я стежила за класом, діти поступово самі почали знайомитися зі мною, включати мене в роботу, просити про допомогу.

Незабаром я закінчила курси по підготовці Монтессорі-педагогів і отримала сертифікат. Стала розбиратися в Монтессорі-матеріалах і особливості того, як їх презентують дітям. Коли я почала працювати, я усвідомила, скільки у мене консервативних стереотипів. Від більшості з них мені довелося позбуватися зусиллям волі, щоб не нашкодити дітям. Наприклад, утримувати себе від бажання втрутитися, коли ми бачимо, що дитина помиляється. Дозволяти йому самому зрозуміти помилку і виправити її. Сучасні батьки часто намагаються передбачити, позбавляючи дитину власного досвіду.

Крім того, мені довелося навчитися стежити за своєю мовою, ясно і коротко викладати свої думки. Ми часто говоримо дітям занадто багато і відволікаємо їх від отримання знань природним шляхом. Є і зворотна сторона медалі – батьки часто не говорять з дітьми на серйозні теми, тому що вважають: «Це ж дитина. Він маленький і дурний. Все одно не зрозуміє. Навіщо йому забивати голову дурницями? ».

Найскладнішою частиною професії виявилася робота з батьками. Діти частіше чують тебе і довіряють, більшість батьків ж упевнені, що краще за всіх інших знають, що потрібно їхній дитині. Доводиться переконувати, часто багато чого доводити і відстоювати свою професійну думку – це найчастіше утомливо і дуже енергозатратне.

На жаль, у багатьох сім’ях не збудовані кордону в межах будинку, не збудовані особисті кордону, що теж є об’єктом наполегливої роботи педагога. Батьки не завжди розповідають і показують дітям, як себе вести, що можна робити і де. У громадських місцях ми часто бачимо дітей, які ведуть себе непристойно, беруть чужі речі без попиту, влаштовують істерики. Головна проблема в тому, що більшість вважає, що дітям дозволено бути такими. Вони хуліганять, кричать і бісяться, бо «ну це ж діти». Насправді ж це завдання батьків – допомогти дитині стати повноцінною, адекватним членом соціуму, навчитися адаптуватися й існувати за його правилами.

У житті кожного педагога виникає момент, коли з’являється внутрішнє відчуття, що поточних знань недостатньо. Я відчула, що можу і хочу дати дітям більше, допомогти якомога більшій кількості дітей. Зовсім випадково я дізналася, що фонд «Антон тут поруч» запустив онлайн-курс з підготовки тьюторів для роботи з особливими дітьми. Це стало для мене знаком Всесвіту. Я тут же влилася в навчання, почала жадібно поглинати знання і не підозрювала, що вони знадобляться мені вже так скоро!

І ось, буквально через місяць я почала працювати в дитячому саду в Грузії, де було семеро дітей з особливостями розвитку: з розладом аутистичного спектру (РАС) і неврологічними порушеннями. На свій подив, я дізналася, що за місцевим законодавством дошкільні навчальні заклади не мають права відмовляти особливим діткам і я побачила добре функціонуючу инклюзию.

Для таких хлопців Монтессорі-метод особливо ефективний, тому що їм легше зробити вибір з великого пропозиції навчальних матеріалів. У звичайному середовищі це зробити їм заважають обмежене коло інтересів і брак мотивації.

У Грузії я познайомилася з директором дитячого садка, яка мріяла про повноцінної Монтессорі-середовищі у своєму дошкільному закладі. Для мене відкрилися безмежні можливості реалізації свого педагогічного потенціалу. Я почала навчати і консультувати педагогів, коректувати правила, вносити зміни в розпорядок та роботу груп від малюків до віку preschool.

Я зазначила, що тут до дітей ставляться інакше, ніж в нас: все орієнтоване на дитину, на те, щоб він ні в чому не потребував і ніколи не плакав. В народі часто називають «балувати», в термінах педагогіки це – відсутність кордонів і вседозволеність. Місцевим батькам складно відмовляти дітям. Вони часто йдуть на поводу, хочуть бути хорошими батьками, які ніколи не кажуть «ні». Однак, в будь-якій країні, подібна поведінка батьків шкодить дитині. Він стає залежним від дорослого, маніпулює їм, щоб отримати бажане, продовжує використовувати сльози та істерики замість слів і прохань. У рамках дитячого саду подібна поведінка поширюється на педагогічних працівників і інших дітей.

Мої колеги почали звертатися до мене з питаннями, і я зловила себе на думці, що живу своєю мрією – поширювати філософію Монтессорі, допомагати сім’ям комфортно спілкуватися один з одним і виховувати дітей. Мені б хотілося, щоб люди перестали ставитися до дітей, як до нерозумних істот. Більше вірили в їхню здатність самостійно приймати рішення і сприймали дітей, як рівних у правах «маленьких дорослих». Маленькими кроками я буду і далі рухатися до своєї мрії, ділитися досвідом з колегами та батьками, сподіваючись, що з моїми зусиллями в світі стане більше щасливих дітей.